Nazwa poziomu | Zakres punktowy |
Elementarny | 4-8 pkt |
Przed średniozaawansowany | 9-15 pkt |
Średniozaawansowany | 16-23 pkt |
Wyższy średniozaawansowany | 24-30 pkt |
|
Poziomy UE |
Poziomy CONSTANS |
|
Początkujący (basic) |
A1 |
Elementary I |
Uczniowie na tym poziomie zaawansowania potrafią posługiwać się wyrażeniami z życia codziennego, wypowiadają się w sposób prosty, formułując pytania dotyczące np. miejsca zamieszkania, członków rodziny i znajomych oraz podstawowych rzeczy, które ich rozmówca posiada. Potrafią na takie same pytania odpowiadać, pod warunkiem, że osoby z którymi się komunikują mówią powoli i wyraźnie. Znają podstawowe zwroty okolicznościowe- pozdrowienia, przedstawianie się itp. |
Elementarny II |
|||
A2 |
Pre-intermediate I |
Uczniowie rozumieją i potrafią posługiwać się wyrażeniami często używanymi w życiu codziennym- np. definiowanie własnej sytuacji osobistej i rodzinnej, robienie zakupów, opis swojego wykształcenia, rozmowa kwalifikacyjna w sprawie pracy. Za pomocą nieskomplikowanych środków wyrazu umieją wypowiadać się na tematy związane z niezbędnymi potrzebami. W sposób prosty wymieniają informacje na znany temat, szczególnie podczas wykonywania codziennych zadań. |
|
Pre-intermediate II |
|||
Samodzielny (independent) |
B1 |
Intermediate I |
Uczniowie potrafią uczestniczyć czynnie w rozmowie, podczas której rozmówcy posługują się językiem jasnym i standardowym, a temat jest bezpośrednio związany ze szkołą , pracą, hobby itp. Umieją opowiedzieć wydarzenie ze swojego życia, wyrażać swoje cele i plany, a także krótko uzasadnić wypowiadane przez siebie tezy. Radzą sobie w większości sytuacji, jakie spotykają w podróży w krajach, gdzie językiem urzędowym jest angielski. |
Intermediate II |
|||
B2 |
Upper Intermediate Matura |
Uczniowie w sposób swobodny i wolny od napięć biorą aktywnie udział w rozmowie z osobami, dla których angielski jest językiem rdzennym. Rozumieją sens i treści, przedstawione w złożonych tekstach oraz są w stanie uczestniczyć w sposób aktywny w specjalistycznej dyskusji, związanej bezpośrednio z własną tematyką zawodową . Wyrażają się jasno i szczegółowo na wiele tematów, wygłaszają opinie na dany temat i potrafią argumentować własne wypowiedzi. |
|
FCE |
|||
CAE |
|||
Zaawansowany (competent) |
C1 |
Biegła znajomość języka |
Uczniowie na tym poziomie posługują się na co dzień trudnymi i długimi tekstami, z których potrafią wyczytać ukryte treści i podteksty. Wypowiadają się swobodnie na złożone tematy, nie zastanawiając się nad doborem słów. Wypowiedzi mają wyraźną strukturę, wykazują bogaty zasób słownictwa i umiejętność posługiwania się niezbędnymi narzędziami językowymi, które sprawiają, że przekazywane treści są ze sobą spójne. |
C2 |
Osoby na tym poziomie bez wysiłku posługują się tekstami i nagraniami o złożonej tematyce. Potrafią je w zwięzły sposób streścić lub odtworzyć zamieszczone w nich fakty i argumenty. Wypowiadają się bardzo płynnie, posługując się językiem skomplikowanym i precyzyjnym. |